Co je únava a jak s ní bojovat

Čas od času se každý z nás cítí unavený. Co dělat, když ukazatel energie bliká v červených číslech, a kdy může únava znamenat vážnější problém?

Co je únava a jak se projevuje to, že jsme bez energie

Únava je stav, kdy naše psychická i fyzická výkonnost klesá natolik, že nás to omezuje při vykonávání určitého úkolu. Jsme-li unavení, náš organismus nemá potřebné energetické rezervy. V důsledku toho ztrácíme schopnost koncentrace a vnímání, jsme nesoustředění a nepozorní.

Únava může být pouze krátkodobého charakteru, ale také chronická. Ta už často signalizuje vážnější problémy a je i náročnější ji vyřešit.

Jak dobít baterky aneb co s únavou během dne

Příčiny krátkodobé únavy jsou poměrně jasné. Možná jste si byli dát do těla v posilovně, máte za sebou náročnou zkoušku nebo se pečlivě připravovali na důležitou pracovní schůzku. Teď jste unavení a zasloužíte si odpočinek.

Pomůže vám dostatečný spánek (alespoň 8 hodin) a hlavně po náročném vypětí potřebujete relaxaci. Jste-li duševně unavení, sport může pomoci, naopak po sportovní zátěži dopřejte tělu regeneraci v klidu.

Pomůže jakákoli činnost, která vás baví: Sledujte televizi, přečtěte si knihu nebo běžte ven s přáteli.

Jak bojovat s chronickou únavou

Řešení chronické únavy bývá náročnější, mnohdy totiž není jasné, kde přesně tkví její příčina. V zásadě můžeme rozdělit původce chronické únavy na tři kategorie.

Stres

Je-li stres přiměřený, může být dokonce prospěšný. Problém nastává tehdy, když je ho příliš. Stres pak vede ke zvýšené únavě a k narušení adekvátní funkce našeho imunitního systému.

Náš tip:
Omezte svoje pracovní vytížení, snažte se na pracovišti eliminovat rušivé vlivy jako hluk a nezapomeňte věnovat dostatek prostoru také spánku.

Nevhodná životospráva

Viníka chronické únavy můžete najít i ve svém jídelníčku. Příjem energie by měl být odpovídající vašemu bazálnímu metabolismu a vykonávané fyzické aktivitě. Únava může signalizovat, že jste se pustili do příliš drastické diety nebo že vaše strava není vyvážená a schází v ní potřebné bílkoviny, sacharidy a tuky.

Náš tip:
V boji s únavou pomůže i doplnění hořčíku a železa.

Nemoci

Dlouhodobá únava bývá průvodním jevem celé řady onemocnění. Může to být celiakie, anémie nebo také chronický únavový syndrom.

Co je chronický únavový syndrom

Chronický únavový syndrom je pro pacienta mimořádně vyčerpávajícím a obtížným problémem. Trvá alespoň 6 měsíců a projevuje se zejména zvýšenou únavou i při zcela běžných činnostech, ale také například bolestmi hlavy či bolestí v krku.

Na jeho příčině se dodnes odborníci zcela neshodli. Svou roli patrně sehrává stres, vliv může mít i porucha imunity. Léčba je proto komplexní. V některých případech je indikováno nasazení antidepresiv, pokud je to nutné, dostává pacient antibiotika na potlačení zánětu. Bolest se léčí analgetiky.

Měli byste vědět:
Využít lze i kognitivně-behaviorální terapii.

Je jarní únava mýtus nebo realita?

S příchodem teplejších měsíců si celá řada lidí „diagnostikuje“ jarní únavu. Jde o populární termín často skloňovaný v různých článcích, které se jen hemží zaručenými recepty na to, jak se jarní únavě bránit.

Má ale tento termín z hlediska medicíny reálné opodstatnění?

Lékaři se shodují, že ano, přestože postižení mohou být v klidu, o nemoc v pravém slova smyslu se nejedná. Hlavním důvodem jarní únavy je zimní absence slunečního svitu, díky němuž se v našem organismu netvoří dostatek vitamínu D. Svou roli hraje i to, že po zimním období je naše imunita často oslabená, neboť se musela vypořádat s vyšší koncentrací virů a bakterií.

Náš tip:

A jak s nepříjemným jarním společníkem bojovat? Pomůže fyzická aktivita, vyvážený jídelníček i otužování, které patří k hlavním způsobům, jak doslova nastartovat imunitu.