Omega 3 mastné kyseliny

Zdraví

Omega 3 mastné kyseliny

Podle odborníků jsou Omega 3 mastné kyseliny ve stravě pro naše zdraví nezbytné. Ale co přesně mají v organismu na starosti se už často nedozvíme. Dnes se nebudeme zabývat odbornou terminologií ale spíše si jednoduše a bez vědeckých berliček objasníme, na co Omega 3 mastné kyseliny vlastně potřebujeme.

Nejspíš jste už zaznamenali, že Omega 3 mastné kyseliny patří do skupiny nenasycených mastných kyselin, které si lidé ani jiní savci neumí v těle sami vyrobit a musí je tedy přijímat ze stravy. Ale věděli jste, že těmto kyselinám se také někdy říká PUFA omega-3? Nezní to sice tak honosně, ale mnohem lépe se to pamatuje.

Omega 3 mastne kyseliny

Omega 3 mastné kyseliny chybí všem savcům

Jak již jsme si řekli, lidé nejsou jediní, kteří by měli na pravidelný přísun této důležité látky dbát. Je to společný rys všech savců. Sezónnost jejich potravy ale v mnoha směrech této potřebě vychází vstříc. Především na konci léta a na podzim se většina býložravců i všežravců snaží obstarat zásoby z nejrůznějších semen a plodů, bohatých právě na PUFA omega-3 a masožravci získají potřebné množství této látky jednoduše pojídáním býložravců (na druhou stranu i takový medvěd se čas od času zakousne do nějakých těch plodů). A pro jiné podnebné pásy to platí podobně.

My lidé v moderním světě už nejsme omezeni sezónní dostupností některých plodin, což nám ale na druhou stranu umožňuje konzumovat víceméně podobnou stravu po celý rok bez ohledu na dostupné zdroje. Snadno tak můžeme potraviny s vysokým obsahem Omega 3 mastné kyseliny nechtěně téměř vynechat.

 

 Omega 3 mastné kyseliny – v čem je najdeme?

Tradičním zdrojem jsou ryby a mořské plody. Pro naše zeměpisné délky sice nejde o úplně přirozenou potravinu, ale vstřebávání Omega 3 mastných kyselin z těchto zdrojů patří k nejlepším. Ideální by bylo jíst plody moře 3x do týdne, ale stejnou službu může udělat i rybí olej (v lékárnách už je k dostání v několika příchutích).

Vlašské ořechy a lněná semínka, chia semínka jsou skvělým zástupcem suchých a skořápkových plodů, které kromě mnoha prospěšných látek včetně Omega 3 mastné kyseliny obsahují i velké množství vlákniny pro snadné trávení. PUFA omega-3 ale najdete téměř ve všech semínkách a ořeších. Stačí si je každý den přidat třeba do jogurtu nebo sníst jen tak.

Nesmíme zapomínat ani na rostlinné oleje. Nejlepší jsou z „omega hlediska“: kokosový, řepkový a olivový. Naopak tolik doporučovaný slunečnicový má prospěšných trojek jen málo a navíc je ke smažení zcela nevhodný.

Omega 3 mastné kyseliny

Omega 3 mastné kyseliny – jaké mají účinky?

V první řadě je skloňována ve všech podobách jejich prospěšnost pro mozek a myšlení všeobecně. Studie zabývající se Alzheimerovou chorobou dokonce zjistila, že mozek dostatečné zásobený Omega 3 mastnými kyselinami vykazuje až o dva roky mladší funkčnost než jeho stejně starý ale podvyživený souputník.

Omega 3 mastné kyseliny mají také vliv na kardiovaskulární systém a srdce. Jinými slovy dobře sestavený jídelníček vás ochrání před onemocněním srdce a cév, stejně jako národy žijící okolo světových moří, které mají díky vysoké konzumaci mořských plodů velmi nízký výskyt těchto chorob.

Podílí se také na imunitě a protizánětlivých procesech probíhajících v těle, stabilizují úroveň krevního cukru (a předchází tak třeba postrachu všech dietářů – vlčímu hladu) a pozitivně působí na zdraví očí a zraku všeobecně.

 

Mají Omega 3 mastné kyseliny nějaké nežádoucí účinky?

Jak už asi tušíte, v oblasti zdravé výživy není vždy všechno zlato, co se třpytí. A že Omega 3 mastné kyseliny se třpytí opravdu hodně. Tak hodně, že někteří lidé jich v dobré víře užívají často i 3x nebo dokonce 10x více, než je uvedená doporučená dávka. U těchto osob pak dochází k riziku zvýšeného krvácení z nosu nebo výskytu krve v moči.

Dříve patřilo k oblíbeným tvrzením rovněž to, že užívání Omega 3 mastných kyselin negativně ovlivňuje glykemickou kontrolu diabetiků, ale tento nepravdivý fakt byl již moderními studiemi vyvrácen.

V zásadě lze říci, že užívání Omega 3 mastné kyseliny v doporučeném denním množství žádné vedlejší účinky nemá. Problém nastává ve formě, v níž ji konzumujeme. Tolik oblíbený rybí olej užívaný po lžičkách totiž často způsobuje žaludeční potíže, nevolnost nebo zvýšenou náchylnost k říhání – tedy nic, co bychom ve slušné společnosti potřebovali.

 

Omega 3 mastné kyseliny a jejich potřeba u dětí

Obzvláště nepříjemné bývají tyto problémy u dětí, které si navíc často stěžují na přetrvávající rybí pachuť v ústech. Omega 3 mastné kyseliny jsou přitom pro dětský organismus nezbytné. Zvláště mozek potřebujete v tomto citlivém období vyváženou a důkladnou výživu. Zejména děti školkového věku a jejich rodiče pak ocení přínos Omega 3 mastných kyselin pro imunitu, díky čemuž se vyhnou vysoké nemocnosti po nástupu do předškolního zařízení (což znamená méně ošetřovacích lístečků a shánění babiček na poslední chvíli).

Nedostatkem této látky jsou ohroženi i malí sportovci, jejichž klouby nemusí být na takovou zátěž zcela připraveny. Ale skočit do lékárny za rohem pro rybí olej by z již zmíněných důvodů nebylo příliš vhodné. Navíc nechceme k dětem vyvolat nechuť ke všemu zdravému už odmalička.

Tabletka, která se snadno polyká, jim i nám udělá mnohem lepší službu. Omega 3 Forte patří již k osvědčeným produktům na našem trhu a OmegaMarine Forte navíc obsahuje prospěšný vitamín D, důležitý pro správné vstřebávání Omega 3 mastných kyselin i dalších tělu prospěšných látek.

Omega 3 mastné kyseliny (a také Omega 6,7 a 9 přítomných v kapslích) pocházejí z čisté rybího oleje z divokých lososů ulovených v čisté švédské přírodě (tedy žádná kontaminace těžkými kovy ani jinými škodlivými látkami). Jsou ale maximálně koncentrované, takže množství oleje v kapslích je malé a nezpůsobuje žádné zažívací problémy ani jiné obtíže.

Dítěti ani nemusíte říkat, že mu každý den dáváte rybí olej a jen se těšit z jeho dobrého zdraví a energie. Navíc mu tím dáváte i užitečný návyk do budoucna, takže mu starost o jeho zdraví přijde zcela normální a přirozená.